zaterdag 7 april 2018

Eerste insecten in mijn tuin : weidewants, dambordvlieg en variabel elfje

Vandaag weer wat meer insecten gezien in mijn tuin. Na een week van kou en regen krijgen we heerlijk lenteweer. Bij het uitlaten van mijn hondje zag ik al hommels en kwam er een prachtige metallic groene zweefbij op mijn jas zitten. Even gegoogled om erachter te komen welke het was: de groene didea. Wat een leuke naam en wat jammer nou dat ik er geen foto van kon maken. Ze zitten vaak op de lijsterbes, en bij mijn buurman staat een hele grote lijsterbes, dus wie weet zie ik deze mooie zweefvlieg ook nog eens in mijn tuin. Plaatje van internet:


Dus ging ik maar weer eens kijken in mijn eigen tuin. Het eerste insect wat ik zag was de prachtige weidewants, ze was nog heel erg klein:


De mooie wants met een hartje op haar rug. Vorig jaar heb ik haar uitvoerig beschreven, zie mijn blogpost:

http://natuurfotografieanitasart.blogspot.nl/search?q=weidewants


Dan nog eens de dambordvlieg:



Nu heb ik een paar foto's van bovenaf:


Op deze foto  kun je zien dat hij hele lange zwarte haren op het achterlijf heeft:




De larven van  de dambordvlieg ontwikkelen zich waarschijnlijk uitsluitend op regenwormen. Het vrouwtje legt haar eieren bij de ingang van de kruipgangen van regenwormen. De uitgekomen larven gaan dan op zoek naar de worm en dringen in diens lichaam naar binnen. Ze doden de regenworm en zijn binnen enkele dagen al volgroeid. 


Dit is niet de slanke driehoek zweefvlieg zoals ik aanvankelijk dacht maar volgens waarnemingen het variabele elfje (Meliscaeva auricollis): een zweefvliegje uit een van de 4 geslachten van de zweefvliegen: de elfjes:


Het is een piepklein zweefvliegje 8-11 mm. Deze soort draagt op de rugplaat vlekken die niet overgaan over de zijnaad. De onderkant van de vlekken lopen schuin. Het schildje is geel en is bezet met zwarte haartjes.
De soort vliegt van begin maart tot ver in het najaar (november), waarschijnlijk in meerdere generaties. 
De eitjes worden afgezet op verschillende bomen, struiken en kruidachtige planten. De larven leven van bladluizen. De soort overwintert als larve of als volwassen vrouwtje.
Deze zweefvlieg komt voor in diverse biotopen zoals open loof- en naaldbossen, stadsparken, tuinen, bosjes en heidevelden. In het voorjaar wordt de vlieg vaak op Klimop Hedera helix gezien.

Deze zweefvlieg en de weidewants heb ik beiden aangemeld bij waarnemingen:


Leuk: op 10-04-2018 kreeg ik een melding van waarneming.nl dat de heideweants een imago is, ik had ingevuld onbekend. Dus het is ook nog eens heel erg leerzaam.  Als je waarneming met 100% zekerheid is goedgekeurd krijg je een groen vinkje:

En van de zweefvlieg kreeg ik op 11-04-2018een correctie dat het een variabel elfje was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten