zondag 15 april 2018

Hugterheide lentewandeling

Vandaag heb ik een lentewandeling gemaakt op de Hugterheide. Ik ben er al vaker geweest, het is waar de vogelkijkhut staat. Ik heb de auto geparkeerd vlakbij de kijkhut, dat scheelt een stuk met lopen. Natuurlijk eerst even een kijkje wezen nemen vanaf de kijkhut.


Ik zag vanuit de entree van de kijkhut een grote buizerd zitten op een boom vlakbij, maar hij had me al gezien of gehoord voordat ik goed en wel op de kijkhut stond en vloog dus weg. Jammer. Ik heb toch een foto van hem kunnen nemen in een boom een stuk verderop, op de gok, je ziet hem bijna niet; maar ik ben blij dat ik hem heb gezien, het is een ontzettend grote roofvogel:





Hij is een opvallende verschijning, vooral als hij vliegt: hij heeft nl. een spanwijdte van 1,5 meter!! Had ik nu maar een telelens gehad: maar meer dan dit kon ik niet fotograferen:




Maar goed, ik heb hem gezien, dat was al de moeite waard. Ik heb nog even wat andere kiekjes gemaakt, de pony's waren er niet:





Wel wat meer ganzen en reigers in de plas aan de rechterkant:




Ik verliet de vogelkijkhut weer en besloot om het van Hornepad te volgen, dan rechtsaf de Bossevaartweg op om die dit keer helemaal tot het einde uit te lopen. Soms zie je dan ineens dingen die je eerder niet zag. Zoals deze opening in het hek, waar kleinere landdieren doorheen kunnen:


De Bossevaartweg. Vorige zomer stonden hier in de buurt witte runderen:


Ik was niet de enige die er op zijn gemakje aan het wandelen was:
een mooie naaktslak nam ook lekker de tijd:


Naaktslakken leven onder de grond en komen pas tevoorschijn bij vochtig weer, zoals na een regenbui, en zijn overwegend s'nachts actief om warmte en zonlicht te vermijden. Dan is het gevaar voor uitdroging het kleinst en kunnen ze zich doormiddel van slijmafscheiding makkelijk voortbewegen.
Dit is de grote wegslak, bij ons het meest voorkomend en herkenbaar aan de grote oranje voet. De slakken paren meestal in het voor- en najaar. Bij de in Nederland en België levende soorten worden in de lente de eitjes in hoopjes van 20 tot 30 vlak onder het grondoppervlak gelegd. Ze kunnen  honderden eitjes leggen, deze zijn wit doorschijnend. Na een paar weken komen de eitjes uit en twee maanden later zijn de slakken volwassen. Ze knabbelen aan blaadjes en kunnen plantenziektes overbrengen. Maar toch is hij ook nuttig: hij maakt deel uit van de voedselketen en is daarom op zichzelf al verdienstelijk. Maar daarnaast ruimt hij dode planten op en woelt de aarde om.

Aan de rechterkant van de Bossevaartweg is het bos erg nat en komen veel plassen en rabatten voor. Op de volgende 2 foto's wilde ik de mooie rimpeling van het water vastleggen:


Het lijkt op te komen uit het niets en toch staat er stroming:


Het liep onder de weg door en kwam aan de linker kant weer tevoorschijn: een klein stromend beekje dus:


Dit is zo mooi om te zien:




En zo verdwijnt het ook weer meanderend uit je gezichtsveld:


Het bos is hier zo mooi.....en die rust.....zo heerlijk om er te lopen:


Als je goed kijkt zie je soms hele bijzondere dingen, zelfs aan een boom, zoals deze berkeboom:


Kenmerkend voor berken is het in horizontale banden afbladderen van de bast op de stam. De nieuwe bast is soms wit, maar kan afhankelijk van de soort ook rood of zoals bij de meeste soorten bruin zijn:


De lente is volop aanwezig: bloesems komen aan de bomen en struiken en bomen kleuren langzaam weer groen:


Ik moet nog uitzoeken welke bloesem dit is, maar mooi is ze wel:




Mannelijk katje van de hazelaar, ook mooi:


Niet alleen te zien maar ook goed te horen waren een groepje grauwganzen:


Vergroot:








Mooiste foto's van vandaag:




Nog steeds een nat bos aan de rechterkant van de weg:


Heel erg nat zelfs en prachtig om te zien:




Aan de linkerkant van de weg:


Vergroot:


Nog 2 mooiste foto's van vandaag: prachtige weerspiegeling in het water:






Het einde van de Bossevaartweg komt in zicht:


Blik achterom:


Met de Oude Graaf langs de weg. Rabatten aan de rechterkant:


Hier een deel van het bos met veel zieke berkebomen (zwammen), en waar ik een boomklever zag, die takjes in een oud spechtengat bracht en dus aan het nestelen was:


Het einde van de Bossevaartweg waarbij je rechtsaf de Heugterbroekdijk vervolgt:


Mooi:


Vergroot:


Ik liep dezelfde weg weer terug; halverwege deze weg passeerde ik het bruggetje over de Oude Graaf weer:


Ik keek over de rand van het bruggetje en zag een heleboel schaatsenrijders in het water:


De rimpelingen die ze veroorzaken in het water geven een artistiek effect:


Met mezelf ook gereflecteerd:












blog nog niet af

Geen opmerkingen:

Een reactie posten