dinsdag 10 april 2018

Zebraspin (Salticus scenicus) in mijn tuin

Ik heb de afgelopen dagen al veel mooie insectjes gezien nu het warmer is. Dit springspinnetje dat ik vandaag zag is er ook een van: het zebraspinnetje:


De zebraspinnen  behoren tot de familie springspinnen (Salticidae).Daar zijn wereldwijd wel 5000 soorten van. De soorten worden zebraspinnen genoemd vanwege de zwart-witte tot zwart-gele bandering van het lichaam:


Deze op mijn foto lijkt op de huiszebraspin (Salticus scenicus) maar ze zat in mijn tuin op de coniferen, wel vlak bij mijn tuinhuisje:


Ze lijken een beetje op een 'harlekijn', zoals ze springen en om zich heen kijken met hun grote ogen op steeltjes. Deze kleine, 5-10 mm grote grijsachtige levendige spinnetjes zijn overdag actief en jagen op alles wat ze aankunnen: mieren, muggen,kevers, vliegen, bladluizen, zelfs andere spinnen eten ze op. Ze besluipen hun prooi en bespringt hem dan,  daarbij hangend aan een draadje voor het geval er iets mis gaat, zodat ze dan snel kunnen wegschieten. Zijn ogen reflecteren in het donker; hun ontgaat niets. Overdag zitten hij graag op zonnige, warme plekjes. Zoals hier in mijn coniferen.
Heb hem aangemeld bij waarneming:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten