zaterdag 21 april 2018

Lieveheersbeestjes (Coccinellidae) in mijn tuin: het ene lieveheersbeestje is het andere niet

Vandaag zag ik een aantal lieveheerbeestjes in mijn tuin. We kennen allemaal wel de rood met zwarte stippen lieveheersbeestjes. Maar het ene lieveheersbeestje is het andee niet: er zijn heel veel soorten.

Lieveheersbeestjes horen tot de "kevertjes" : klein, rond, meestal rood met zwarte vlekken. De onderverdeling is: bladluiseters (rood met zwart), schimmeleters (geel of oranje) en planteneters. De planteneters zijn erg schaars: de groep bestaat maar uit een paar soorten.
De meeste zijn gemakkelijk te herkennen door het aantal stippen of vlekken te tellen. Die stippen zeggen echter niets over de leeftijd (ze worden allemaal zelden ouder dan één jaar), maar vaak wel over de soort. Ze hebben kleuren (rood of geel met zwart) die in de natuur gelden als waarschuwingskleuren. Als ze zich bedreigd voelen, scheiden veel soorten een oranjegeel, vies en stinkend goedje af, dat de meeste rovers op flinke afstand houdt.

Dit is het tienstippelige lieveheersbeestje (Adalia decempunctata):






Prachtige site met alle lieveheersbeestjes met foto's:

Hulpmiddel voor de stippen te determineren:

mooie veldklapper:

Bij ons komt het Zevenstippelig lieveheersbeestje (Zevenstippel of Zevenstip) het meest voor. Makkelijk herkenbaar door de 7 duidelijke zwarte vlekken op de rode dekschilden. De zevende vlek zit op beide dekschilden en vlak ervoor zitten kleine bijna driehoekige witte vlekken. Het halsschild is zwart met witte vlekken aan de voorrand. Grootte 6 tot 8 mm. Vliegt van maart tot november.

Deze zag ik dus vandaag in mijn tuin. Het is een exoot dwz soorten die niet op eigen kracht Nederland bereiken, maar door de mens worden binnengebracht, opzettelijk of niet opzettelijk. Daarom heb ik ze aangemeld bij wwarnemingen en het is goedgekeurd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten