zondag 8 april 2018

Grauwe veldwants (Rhaphigaster Nebulosa) in mijn tuin

Vandaag vloog een grijze wants over mijn tuin, hij viel op omdat hij vrij fors was. Gelukkig ging hij even op mijn schutting zitten maar liep er snel overheen naar de achterkant. Ik kon nog net een foto schieten, maar hij staat er niet helemaal op. Het belangrijkste determinatiekernmerk gelukkig wel: de onderkant:


Deze wants bereikt een lengte van 14 tot 16 millimeter. De kleur is vuil geelachtig grijs tot bruin met onregelmatig verdeelde groefjes aan de bovenkant van het lichaam. Het membraan van de voorvleugels is vaak gespikkeld donkerbruin. De zijrand van de buik heeft zwarte en gele markeringen. De antennes zijn zwart en hebben gele ringen. Aan de onderkant, in het midden van het lichaam, bevindt zich een lange stekel.
Dit heb ik niet allemaal goed kunnen zien, want hij vloog vrij snel al weer weg. Maar door de gespikkelde onderkant en de geleurde antennes wist ik zeker dat dit hem was. Daarom een duidelijke  foto van wikipedia:


Deze wants voedt zich met planten en zuigt af en toe dode insecten leeg. In het late voorjaar legt het vrouwtje ongeveer 40 eitjes op verschillende delen van planten, vaak op venkel en alle soorten els. De nimfen die er uit komen variëren in kleur en zijn vleugelloos. De vleugelstompjes zijn alleen herkenbaar na het derde nimfstadium.

Ter bescherming tegen roofdieren hebben de jonge insecten geurklieren op hun rug, bij volwassen dieren zijn deze zijn te vinden aan de onderkant van het borststuk. Als ze bedreigd worden kunnen ze, als verdediging, een sterk ruikende stof afscheiden uit deze klieren. Het zijn slechte vliegers, bij hun trage vlucht maken ze luid zoemende geluiden.

De soort produceert slechts een generatie per jaar en overwintert bij voorkeur op muren bedekt met klimop, op hun zoektocht naar geschikte spleten en kieren komen ze nogal eens in huis terecht.

De wants komt in heel Europa voor maar is in Nederland zeldzaam. Daarom heb ik hem aangemeld bij waarnemingen:


Wel weer tof dat deze wants mijn tuin aandeed :-).

10-04-2018:
Yesss, waarnemingen heeft hem goedgekeurd :-): leuk!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten