maandag 16 april 2018

Grijze rimpelrug (Andrena tibialis) in mijn tuin

Vandaag heb ik een mooi klein zandbijtje gezien: ik denk dat het de grijze rimpelrug is. Ik heb ze aangemeld bij Waarnemingen omdat ze  op de rode lijst staat. Dwz dat ze niet zo vaak te zien is, en ik wil het natuurlijk wel zeker weten.

De grijze rimpelrug is één van de vele kleinere zandbijtjes. Hij heeft een slank achterlijfje en de lengte is meestal zo'n 8 tot 9 mm. Het diertje is tamelijk harig, maar omdat de uiteinden van de haren lichter van kleur zijn dan het begin, lijkt hij vaak wat minder behaard. Hij heeft een sterk gerimpeld middenveld achter op het borststuk. De beharing op het gezicht is donker en op de kop en het borststuk bruingeel.


Ook is hij veel minder kleurrijk dan veel andere soorten. Vliegt al vroeg in het voorjaar tot eind juni en kan vaak zonnebadend en zich opwarmend worden aangetroffen op blaadjes. Paardenbloemen verschaffen het volwassen dier voedsel, en die zijn er door het warme weer nu volop, en het valt me op dat die groot zijn dit jaar. 


Het nest wordt gegraven in vlakke, begroeide plekken, die op het zuiden gericht zijn, soms ook onder overhangende takken in tuinen. Rond de nestingang is een zandhoopje (vulkaantje) zichtbaar. Toevallig zag ik een dezer dagen midden op mijn terras dit zandheuveltje.....maar kon nog niet ontdekken welk insect hier af en aan vliegt...mss dit zandbijtje wel.....




Zal het de komende dagen in de gaten houden en proberen een foto te maken als ze haar nest betreedt:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten