maandag 9 april 2018

Sluipwesp (Ichneumonida) in mijn tuin

Tijdens mijn rondje door de tuin zag ik dit insect zitten op een stukje appel:


Ik dacht meteen: dit lijkt wel een sluipwesp. Maar sluipwespen exact determineren is erg moeilijk. De gewone sluipwespen zijn een grote familie van insecten (met ongeveer 22.000 beschreven soorten) die behoren tot de orde van de vliesvleugeligen (Hymenoptera). Die vormen, alleen al met ca. 10.000 bekende soorten in Noordwest-Europa de grootste insectenordes ter wereld!! In Nederland tellen we 2000 soorten. Ongelooflijk! Hun grootte varieert van 0,3 tot 4,2 cm. Ze leven solitair. 


Deze slankgebouwde insecten zijn herkenbaar aan hun zeer dunne wespentaille. De vrouwtjes hebben een lange legboor die aangepast is om zeer verschillende typen gastheren aan te prikken en er vervolgens eieren in, op of bij te leggen. De bouw en de grootte van de legboor is per soortengroep verschillend. De wesp op mijn foto is dus een mannetje. Ze hebben lange antennes (minstens 16 segmenten). De voorvleugel is heeft een dikke voorrand en de pterostigma (gekleurd vlekje in de vleugel) is duidelijk te zien. Ook op mijn foto: 


Sluipwespen zijn een vrij bekende groep omdat ze parasitoïden zijn van andere insecten, waaronder enkele schadelijke soorten. Sommige sluipwespen worden op grote schaal uitgezet voor de biologische bestrijding van plaaginsecten, zoals bladluizen en witte vlieg. De eitjes worden in de larven of poppen van andere insecten afgezet. De larven eten hun gastheer dan van binnenuit op.

Ik heb hem aangemeld bij waarnemingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten