donderdag 3 augustus 2017

Avondrondje door mijn tuin

Alhoewel er op dit moment niet meer zo heel veel planten in bloei staan in mijn tuin is er toch altijd wel wat moois te zien. Bloemen maken langzaam plaats voor vruchten of vruchtdozen met zaden.
Zoals deze wilde bloem die uit een zakje zaad van de Liddl kwam:


Op deze foto is heel mooi te zien dat de vrucht groeit vanuit een bevrucht bloempje: eerst groen, waarna de vrucht uitrijpt naar donkerbruin.

Toen zag ik een klein vliegje voorbij komen wat neerstreek op een nabij gelegen plant:


Het is het boorvliegje ( Tephritida). Ik heb ze al vaker gezien.  Ze zijn te herkennen aan de gevlekte vleugels die meteen opvallen, die de meeste andere vliegen niet hebben. Ze zijn niet groot: maar 6 mm. De vrouwtjes hebben een korte legboor en leggen de eitjes in het blad of de vruchten van de waardplant. Dat maakt bij de plant een gal waarin de larve zich ontwikkelt. Ik heb dat kunnen zien door mijn macrolens: ze was druk in de weer met haar achterlijf op het blad van de plant.


Ook hebben boorvliegen mooie ogen: dat was ook iets wat me meteen opviel. Als ik een nog betere lens zou hebben zou je kunnen zien dat die ogen alle kleuren van de regenboog hebben. Maar zo vind ik het ook al heel erg mooi.


Zij leverde ook een mooie silhouetfoto op: en dit was dus een vrouwtje wat je kunt zien aan haar legboor.

Achter mijn tuinhuis ga ik ook altijd even kijken. Zo vond ik daar een dode kever op zijn rug liggen:


Het "was" moet ik dan zeggen de boksnuittor ( Anthribida ). Behoort tot de familie kevers met brede maar platte kaken waardoor ze een hoekige snuit hebben zoals te zien is op onderstaande foto: ik heb hem voorzichtig opgepakt met een pincet en verplaatst om betere foto's te maken, daarna heb ik hem weer netjes terug gelegd op de plaats waar ik hem vond:


Ze hebben lange voelsprieten, wat je hier ook goed kunt zien. Ze leven onder boomschors of tussen dood hout waar ze op schildluizen en bladluizen jagen. In mijn tuin staat een grote den met een prachtige schors.....moet eens goed kijken...misschien zitten er meer.....






Onder het worteldoek was ook weer van alles te zien, zoals deze knotskronkel, jawel, ik dacht ook eerst dat het een duizendpoot was, maar het is een knotskronkel ( Cylindroiulus Punctatus ), leuke naam overigens:


De knotskronkel behoort tot de miljoenpoten. Ze is erg traag. Dat komt omdat ze heel veel poten heeft en die per 2 paar bij elkaar staan maar niet tegelijk bewegen. Dus dat gaat dan allemaal niet zo snel. Ze heeft stippen al is dat hier nog niet goed te zien; ws is het nog een jonkie. Ze leeft ook onder de schors. Het vrouwtje legt pas na 3 jaar eitjes. Ze worden 20 cm lang en kunnen soms wel 10 jaar oud worden. Ze eten plantaardig materiaal. Ben later nog teruggegaan om meer foto's te maken maar toen zag ik haar niet meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten