zaterdag 5 augustus 2017

Weer of geen weer: er is altijd leven in de tuin


Geen mooi weer vandaag. Het is flink bewolkt en er trekken buien vanuit het westen naar het oosten over het land. En af en toe valt het er flink uit. Niet echt gezellig. Heel af en toe weet de zon een kleine opening te vinden in het wolkendek. Aangezien ik de zogenaamde "regenfotografie" nog niet echt geoefend heb valt er vandaag niet zoveel te fotograferen. Tenminste...dat dacht ik....totdat ik tijdens zo'n droog momentje toch maar even met mijn camera door mijn tuin ben gelopen.

Ik zag een lieveheersbeestje dat er toch nog in geslaagd was om voor zo'n plotselinge plensbui te schuilen:


Grappig:....hij zat mooi tussen twee bladeren in....



Een ander insect was niet zo gefortuneerd: hij had het leven gelaten...wanneer en waarom...we zullen het nooit weten:


Ik denk dat het de snuitkeverwants is.


Hij is dan wel dood maar ik heb er toch mooie foto's van kunnen maken.


Toen de zon even doorkwam heb ik nog een paar leuke macro's kunnen maken:

van een klein bijtje:


van een klein vliegje:






Deze foto's zijn zonder statief gemaakt in de ADEP stand. Daar heb je wel een vaste hand voor nodig en heel veel geduld, want insecten zitten zelden stil en dan moet je weer opnieuw focussen. Maar ik vind het erg leuk om te doen en als er tussen een hele serie fot'os 1 mooie voltreffer zit is mijn dag weer goed ;-). Hier had ik mazzel, ze waren allemaal mooi!!!

Bovendien leverde het ook nog een mooie silhouet foto op:


De gewone rode bladloper, een van de kleinere zweefvliegen, zo genoemd omdat hij nooit op bloemen zit maar lekker op een blad zit te zonnebaden:


Hij heeft prachtige goud brons-achtige kleuren die nog mooier zijn als de zon erop schijnt:


Uitgebloeide klein kruiskruid achter mijn tuinhuis:


Een waterdruppel vechtend tegen de zwaartekracht op een bloementrosje:


Nogmaals maar dan bewegend in de wind:


Een van de laatste bloempjes uit mijn wilde plant:


Een kruisspin die razendsnel zijn prooi om en om rolde om hem in te spinnen:


Een vuurwants die zich tegoed lijkt te doen aan de zaden van het kaasjeskruid:


Tot slot nog een insect wat ik nog niet eerder heb gezien. Ik heb heel lang moeten googlen om erachter te komen wat voor insect dit is en zeker weten doe ik het nog niet; hij is slechts 2 a 3 mm groot, ik denk dat het een larven stadium is van de bruine glazenmaker ( een libelle), maar ja, die leeft bij het water, wat doet die dan in mijn tuin????  Hij lijkt er wel op: de larve is herkenbaar aan de bonte rugtekening en hij heeft een lang lijf, 3 paar poten en de dikke ogen van een libelle:


Dit waren mijn foto's van vandaag. Zo blijkt maar weer dat het niet uitmaakt wat voor weer het is om mooie foto's te maken. Het gaat erom dat je goed om je heen kijkt, af en toe door de lens op zoek gaat naar wat het blote oog niet ziet....en dan is er altijd wel wat te zien in de wonderschone natuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten