zondag 27 augustus 2017

Wolkenfoto's

Toen ik vanavond in de avondzon naar de lucht lag te kijken vanuit een ligstoel viel mij haar bijzondere structuur op en ik maakte er een foto van:


Ik moest even googlen wat voor wolken dit zijn. In mijn post van 7 juli heb ik al andere soorten wolken beschreven en gefotografeerd.
Dit zijn zgn cirrus wolken. Cirrus of windveren zijn wolken die op een hoogte van 6 tot 12 kilometer voorkomen. Ze bestaan volledig uit ijskristallen. Deze hoge wolken lijken heel langzaam te bewegen of zelfs stil te staan, maar door de grote hoogte geeft dat een vertekend beeld: in werkelijkheid gaan ze snel, soms ruim 100 km/uur. Weerkundigen noemen ze sluierwolken, die het licht van de zon nog doorlaten. Deze wolken, die vaak te zien zijn als het (nog) mooi weer is, hebben een draderige structuur en kunnen zich ook rangschikken in kleinere of grotere plukken of smalle banden.

In cirruswolken is vaak een gekleurde ring rond de zon te zien, een zogenaamde halo, die soms lijkt op een “regenboog”. In tegenstelling tot de regenboog ontstaat dit kleurrijke verschijnsel niet door breking en weerkaatsing van het zonlicht in regendruppels maar in ijskristalletjes. Het langzaam verdwijnen van zon of maan of de gekleurde kring is vaak een voorbode van slechter weer, vooral als ze uit het westen komen en snel dichter worden. Als ik dit eerder had geweten had ik natuurlijk ook even goed naar de zon gekeken. Maar helaas.........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten