maandag 7 augustus 2017

Schorpioenvliegje (2) ( Panorpa Vulgaris )

Op 08-07-2017 heb ik een blog gepost over het schorpioenvliegje, een mannetje. Ik had toen maar 1 foto en kon ook niet goed zien welke soort het was. Vandaag zag ik zo'n vliegje in mijn eigen tuin en kon ik meer foto's maken omdat ze mooi stil bleef zitten. Ja, het was een vrouwtje. Ze vloog erg druk in het rond, landde op een blad, sloeg toen nog met veel bombarie een paar keer met haar vleugels en begon toen ook weer druk rond te lopen. Toen ik foto's nam bleef ze wel stil zitten. Ze leek helemaal niet bang te zijn.


Het determineren van de soort schorpioenvlieg is erg lastig. Er zijn nl een aantal soorten: de gewone, de weide, de duitse en de roodkop. Bij de mannetjes kun je ze onderscheiden aan de strepen op de tangen aan hun achterlijf. Bij de vrouwtjes is dat wat moeilijker. Ik twijfel tussen de weide schorpioenvlieg en de roodkop schorpioenvlieg, aangezien ze een nogal rode kop heeft.




De weide schorpioenvlieg heeft de eerste zwarte vlek over meer vleugelcellen heen lopen en dat lijkt hier het geval te zijn.


Daarnaast hebben weide schorpioenvliegen ook wel eens een vrij rode kop. Dus ik hou het maar op de weide schorpioenvlieg. Het vrouwtje heeft een spitse legboor Dit hier is dus duidelijk een vrouwtje.


De schorpioenvliegjes bezoeken vaak een spinneweb, omdat zij niet vastplakken in het web. Dat komt doordat ze een stof afscheiden uit de darmen. Ziet een spin dat een schorpioenvlieg in zijn web zit dan maakt hij zich snel uit de voeten. Want die schorpioenvlieg lust niet alleen de prooien in het web maar is ook niet vies van een spinnetje. Verder eten ze bladluizen, nectar, dode insecten, vogelpoep, rijpe vruchten en honingdauw.
Op het blad waar ze geland was viel echter niet veel te halen.



Voor meer info over dit vliegje zie mijn blogpost van 08-07-2017.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten