zondag 6 augustus 2017

Zomaar een zondag in augustus

Zomaar een zondag in augustus. Het is nog zomer, maar je kunt aan de natuur zien dat het hoogtepunt van de bloei voorbij is. Ik ben vandaag weer eens naar het wilde bloemenveld bij de Buulder AA gefietst om te kijken hoe de bloemetjes er nu bij staan. De laatste keer dat ik er was , was 14 juli (zie mijn blogpost).
Ik heb vandaag toch weer hele mooie foto's kunnen maken, de meeste gewoon met mijn standaardlens. Die wil ik heel graag met jullie delen. Ik begin maar meteen met mijn mooiste foto met een echt Hollandse lucht:


Zoals ik al zei, de bloei is over zijn hoogtepunt heen: het is geen bloemenzee meer, je ziet zo her en daar nog wat in bloei staan maar veel bloemen hebben plaatsgemaakt voor verwelkte blaadjes, vruchtdozen of zaadjes: 


Maar dat heeft ook zo zijn charme. We kennen allemaal de zaadpluis van de paardebloem die voor prachtige plaatjes garant staat:


De witte klaver is nog niet helemaal zo ver...de vrucht is een peultje dat verborgen zit in de bruine en verdroogde bloemkroon en bevat meestal 2 tot 5 gele en later bruingele hartvormige zaden:


De akkerdistel daarentegen heeft al aardig wat zaadpluizen die door de wind meegenomen zullen worden:




De zuring is na de bloei een opvallende verschijning: hij kleurt het bloemveld opvallend rood. Ook zijn de vruchtjes duidelijk te zien. En...wat had ik weer een mazzel: op het blad zit de zuringwants....die dol is op de blad sappen van deze plant; hij heeft een prachtige schutkleur:


Zie ook verder mijn blogpost zuring wants


Maar niet alles is vergane glorie. Er staan ook nog wel bloemen in bloei hoor. Zoals bijvoorbeeld de vogelwikke met zijn mooie paarse kleur:


De kamille laat ook al zijn blaadjes hangen; of het nu de echte of de valse kamille is: ik weet het niet, ik denk de echte...dan had ik moeten ruiken: de echte heeft een sterke geur:


Maar ook de gewone grassoorten zijn altijd mooi om te zien:


De gele ganzenbloem staat ook nog hier en daar gezellig met een groepje bij elkaar in bloei:


Net zoals het gele madeliefje:


De korenbloem laat hier en daar nog zijn kleur zien, maar meest zijn het al zaadpluizen:




En tot slot nog een schrale klaproos tussen de papaverbollen:


Dus het is duidelijk te zien: de bloei heeft zijn hoogtepunt gehad. Maar de verwelking van de bloemen en de vorming van zaaddozen en -pluizen kunnen ook hele mooie plaatjes opleveren. Eigenlijk heeft elk moment zijn charme...als je er maar oog voor hebt.
Ik sluit mijn fotoreeks van vandaag af met nog een laatste mooie wirwarfoto:


Kijk ook naar mijn blogpost over de insecten die ik vandaag gespot heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten