dinsdag 29 augustus 2017

Hoornaar


Vandaag lees ik op het AD dat de Aziatische hoornaar oprukt naar Nederland.
Deze monsterwesp is bijna twee keer zo groot als een normale wesp, kan vervelend steken en is berucht om zijn moordlustige gedrag: hij is gek op honingbijen. Een massaslachting onder honingbijen kan de voedselproductie voor de mens in gevaar brengen. Aldus het AD.

Door dit bericht dacht ik weer terug aan het moment dat ik een dode hoornaar op de stoep voor mijn voordeur vond. Dat was in 2012 op 6 mei. Hij viel me op omdat hij zo groot was ....een beetje erg groot uitgevallen wesp leek het wel. Het bleek een hoornaar te zijn.


De hoornaar is de grootste wesp van Europa. Hij leeft in groepsverband maar is tamelijk zeldzaam. Hij kan wel tot 4 cm groot worden. Hij is dus 2 x zo groot als een normale wesp.
Hij valt op door zijn grootte en zijn roodgekleurde kop en borststuk. En zijn felle geluid, maar dat heb ik niet kunnen waarnemen: hij lag immers dood voor mijn deur. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen....

Ik heb hem opgeraapt en mee naar binnen genomen om hem eens goed te bekijken. Ja biologie was niet voor niets mijn lievelingsvak ;-).
Hij lijkt maar 2 vleugels te hebben maar dat komt omdat de achterste twee veel kleiner zijn dan de voorste.


Hij ziet er best angstaanjagend uit door zijn grootte maar hij blijkt weinig kwaad in de zin te hebben, zegt men, zolang je je maar niet in zijn aanvliegroute begeeft.  Hij is een insectenbestrijder. Hij helpt de natuur op te ruimen door bv dode bijen op te eten. Deze wesp is niet uit op zoetigheden, dus je zal hem niet snel rond je glas vruchtensap zien zoemen als je buiten zit. Hij jaagt op insecten zoals bijen, rupsen, libelles, spinnen. Eiwitrijk voedsel om voornamelijk hun larven mee te voeden.
Hij bijt de kop en de poten er dan af en kauwt de borstukjes fijn om dat vervolgens mee te nemen naar het nest.


Misschien was deze dode wesp wel een bevrucht wijfje op zoek naar een geschikte plek voor een nest bv. onder de dakpannen. Want groot was ze wel. Jammer voor haar, maar ik heb toch liever geen bijennest in of rond mijn huis.

Maar nog even over die Aziatische hoornaar. Het zou wel fijn zijn als we hem zouden kunnen herkennen. Ze geven nl. ook overlast voor mensen. Ze komen af op zoetigheid, zoals wijn of limonade. Net als gewone wespen kan deze hoornaar steken. Maar omdat het een groter exemplaar is, zal een steek veel vervelender aanvoelen.

De nesten van de Aziatische hoornaar zijn aanzienlijk groter dan die van zijn soortgenoot, de Europese hoornaar. Ook zijn ze veel agressiever: ze kunnen wel vijftig honingbijen per dag verschalken. Dat doen ze door in groepjes een bijennest aan te vallen. De monsterwespen omsingelen een nest en dringen naar binnen. Voor honingbijen is het bijna onmogelijk om zo’n aanval af te slaan.
Aldus het AD.

Hier is een mooi pdf te downloaden ter herkenning van de diverse wespen en hoornaaren:

https://www.bijenhouders.nl/files/downloads-algemeen/identificatieblad_vespa_velutina_mnhn.pdf


( foto Nieuwsblad)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten