donderdag 3 augustus 2017

Parelmoer wolken


21.15 uur: tijd om mijn hondje uit te laten voordat het donker wordt. De zon is bijna helemaal onder en dat geeft altijd bijzondere luchten. Vanavond waren er op grote hoogte bijzonder veel kleine wolkjes met daaronder laaghangende rose-geel-grijsachtige wolken wat een heel apart gezicht was dus ik besloot er met mijn gsm foto's van te maken:




Lees ik vanavond dat er heel misschien parelmoer wolken te zien zijn met de meeste kans vlak na zonsondergang. Ben ik dus te laat. Dat had ik eerder willen weten.  Dan zou de lucht er mogelijk zo uit gezien hebben:

plaatje van internet

De wolken met bijzondere kleuren ontstaan in de stratosfeer, dat is boven de 12 km (atmosfeer) waar gewoonlijk de wolken ontstaan. Ze ontstaan alleen als het hoog in de lucht heel koud is, en dat is vanavond het geval. Op 25 km hoogte kan het wel -80 graden worden. Vermoedelijk ontstaan de wolken op de Noordzee en richting Scandinavië. Voor het laatst was dat in 1996 ( zie foto boven van internet)dus bijzonder is het wel. Zo mooi als parelmoer  zijn mijn wolken-foto's niet maar ik vind ze toch wel bijzonder fraai.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten