donderdag 24 augustus 2017

Bladpootrandwants ofwel exotische pestwants ( Leptoglossus Occidentalis)


In de vroege avond heb ik deze bijzondere wants gespot. Hij vloog onder mijn overkapping en landde in een loungestoel achter een kussen. Hij viel me op omdat hij zo groot was, het lijf op dat van een wesp leek maar verder roodachtig van kleur was en hij was een behendige en snelle vlieger. Ik bevrijdde hem uit zijn benarde positie en toen ging hij op een planten urn zitten zodat ik hem goed kon fotograferen. Gelukkig heb ik mijn camera altijd start klaar liggen.

Waarom hij zo bijzonder is? Het blijkt een exoot te zijn (dwz hij is uitheems: hij heeft zich gevestigd in een gebied waar hij oorspronkelijk niet vandaan komt ). Van oorsprong komt hij uit Amerika, in Nederland is in 2007 voor het eerst gezien. In Amerika voeden ze zich met hun zuigsnuit met het sap van de zich ontwikkelende kegels van coniferen, die daardoor niet meer uitgroeien. En ze overwinteren daar veel in huizen. Daarom is het daar een plaaginsect (pestwants).

Hij heeft zijn naam te danken aan de bladvormige uitsteeksels aan zijn pootjes: de bovenkant van het onderbeen lijkt op een blad en is verbreed. Hij wordt wel 2 cm lang dus hij behoort tot de grote soorten. Het meest komt hij voor in bossen, maar soms ook in achtertuinen, zoals bij mij :-).


Hij heeft een zwarte kop, rode ogen en een donker rode streep precies dwars door de kop. De antennen zijn ongeveer 15 mm lang en rood-oranje gekleurd.Verder is het gehele lichaam rood-oranje.  De randen van het achterlijf zijn zwart met wit-geel en het membraan is doorzichtig bruin.
Je ziet hem het hele jaar door maar voornamelijk van augustus tot oktober. In het najaar zoeken de volwassen wantsen een plek op om te overwinteren, bijvoorbeeld binnenshuis.

Bij mijn zoektocht naar de naam van dit bijzondere insect kwam ik ook op de site www.waarnemingen.nl terecht. Ik heb me daar aangemeld omdat men het fijn zouden vinden als mensen er melding van maken als ze dit insect hebben gezien.


Dit is een leuke site. Er worden veel waarnemingen ingevoerd. Alleen vandaag al:


En hier staat mijn waarneming ook vermeldt:



https://waarneming.nl/soort/view/84148?from=2017-08-24&to=2017-08-24


Geen opmerkingen:

Een reactie posten