zaterdag 19 mei 2018

Boogkommazweefvlieg (Eupeodes lapponicus) in mijn tuin

Vandaag zag ik een echt hele mooie zeefvlieg in mijn tuin, de Boogkommazweefvlieg (Eupeodes lapponicus) :


Mooi omdat zij (het is een vrouwtje) zo prachtig goudachtig kleurt. Ze bleef ook heel lang stil zitten zodat ik goede foto's kon maken, ook met een voorzetlens:


Het is een middelgrote Eupeodes (zweefvliegsoort) met meestal vrij smalle gele vlekkenparen op het zwarte achterlijf en zwarte zijranden van rugplaatje 5. Van alle andere Eupeodes-soorten te onderscheiden aan s-vormige bocht van vleugelader 3. Lengte is 9-12 mm.


Zweefvliegen zijn te onderscheiden van andere vliegen door een zogenaamde 'zwevende ader' in de vleugel. Meestal is de bovenkant borstuk geheel onbehaard en de sprietborstel op de antenne is niet op de bovenkant van segment 3 ingeplant maar meer aan de zijkant. Als je inzommt op de foto kun je dat zien.

Zweefvliegen (en andere vliegen) hebben slechts één paar vleugels.Aan de achterkant, aan de lichaamszijde heeft de vleugel een bijvleugeltje (alula). Het is geen aparte vleugel maar een onderdeel van het geheel. Op de foto's van zweefvliegen is dikwijls het bijvleugeltje (alula) te zien. Het gebruik zou te maken hebben met de stabiliteit van het insect tijdens het vliegen. Het bijvleugeltje wordt in ruststand opgeklapt als de vleugels het achterlijf raken.
Zweefvliegen zijn met één paar vleugels sneller en wendbaarder dan de meeste bijen.


Ik heb haar aangemeld bij waarnemingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten