zondag 20 mei 2018

Johanneskever (Phyllopertha horticola) in mijn tuin

Vandaag zag ik de Johanneskever in mijn tuin:


De Johanneskever is een kever uit de familie bladsprietkevers (Scarabaeidae), en wordt ook wel rozenkever of tuinkever genoemd.


Hij lijkt wel wat op de verwante meikever en junikever, maar blijft met 8 tot 12 millimeter kleiner, en is vrij sterk behaard zelfs op de dekschilden. De dekschilden zijn roodbruin gekleurd, de rest van het lichaam is zwart met een groenblauwe, metaalachtige glans. Kopschild en halsschild dicht gestippeld, dekschilden elk met 6 overlangse stippelrijen. De voorpoten hebben graafkammen, want de vrouwtjes leggen de eieren tot wel 20 cm diep in de grond. En de tasters eindigen zoals bij alle bladsprietkevers waaiervormig, bij deze rozenkever in drie lamellen.

Zo te zien is het een vrouwtje; ik heb haar aangemeld bij waarnemingen:


De rozenkever kent vier verschillende stadia: ei, larve, pop en kever. De larven zijn verreweg het schadelijkst. De larven of engerlingen worden tot 20 mm groot, zijn vuilwit van kleur en hebben een duidelijke kop met drie paar poten.
Volwassen rozenkevers vreten aan de bladeren en bloemen van rozen, maar ook van andere siergewassen. De kevers kruipen vanaf mei uit de grond, zoeken een partner en leggen daarna hun eitjes, bij voorkeur in grasvelden op een diepte van 10 tot 25 cm. Na enkele weken komen de eitjes uit en ontstaan de gevreesde engerlingen. De engerlingen voeden zich eerst met organisch materiaal, maar vreten later ook aan de wortels van grassen en andere gewassen. Dit doen ze tot het volgende voorjaar. In het vroege voorjaar verpoppen de engerlingen en vanaf half mei vliegen de eerste rozenkevers uit. 

Vandaag vlogen er verschillende door mijn tuin. Soms leken ze te willen wegkruipen diep tussen het gras in de grond. Ik had ze nog niet eerder gezien. Wat blijkt nu: als bijna alle eitjes zijn gelegd vliegen ze weg om zich vol te eten. Ze vliegen overdag, meestal tussen 10 en 14 uur, laag over het gras. Mijn foto's zijn gemaakt rond 14.oo uur.


Mooie druk vliegende kever die met name opvalt door zijn dikke beharing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten