maandag 14 mei 2018

Doodskopzweefvlieg (Myathropa florea) in mijn tuin

Ik kom de mooiste beestjes tegen in mijn tuin. Vandaag kreeg ik bezoek van dit prachtige beestje met de naam: doodskopzweefvlieg:


Hij viel me op omdat hij vrij groot was en op de rug van zijn borststuk een donkere tekening met korte zwarte haartjes had die met enige fantasie op een doodskop lijkt: vooraan twee vlekken als ogen, onderaan een grote, grijnzende vlek als mond. Op zijn zwarte achterlijf had hij gele vlekken: 


De Doodskopzweefvlieg is een grote, vrij bolle zweefvlieg met een lengte van 10 tot 14 mm. Hij behoort tot de zweefvliegenfamilie.
Deze algemeen voorkomende vlieg is vaak op schermbloemigen te vinden en komt voor in uiteenlopende biotopen, zolang er maar enige beschutting in de buurt is. De aantallen zijn hoog in bossen, bosranden, parken en tuinen. Mannetjes verdedigen een territorium tegen andere insecten. Het voedsel bestaat uit nectar en stuifmeel.
De soort vliegt van april tot oktober in 1 of 2 generaties.


Zijn achterlijf  is geel met zwarte dwarsstrepen die in het midden iets uitlopen waardoor een onderbroken lengtestreep ontstaat. Mannetjes zijn van vrouwtjes te onderscheiden doordat vrouwtjes twee gescheiden ogen hebben, mannetjesogen zitten tegen elkaar. Dit is dus een mannetje. De vleugels steken in rust meer zijwaarts en de randen van het borststuk zijn dichter en geel tot oranje behaard, en het uiterlijk heeft iets weg van een bij; vijanden als vogels worden zo misleid. De lengte verschilt enigszins per exemplaar en is ongeveer 10-14 millimeter.


Nog even iets leuks over de larven.
De larve leeft in het water en leeft voornamelijk van rottend materiaal. Deze larve is made-achtig, en heeft een witte en naar verhouding enorm lange en dunne telescopische adembuis, die boven water gestoken wordt om adem te halen; hierdoor kan de larve in sterk vervuilde of vrijwel zuurstofloze omgevingen leven. Door deze wijze van ademhalen wordt de larve, net als die van de blinde bij ook wel rattenstaartlarve genoemd. Vaak wordt deze larve niet in permanente wateren aangetroffen zoals vijvers en sloten, maar in kleine tijdelijke poeltjes zoals met water gevulde holtes in holle boomstammen.
Ze overwintert. De eitjes die vroeg in het jaar of in voedselrijk substraat zijn gelegd, kunnen zich nog binnen het jaar tot vlieg ontwikkelen, maar de meeste larven zullen het pas na de winter tot imago brengen. De verpopping gebeurt in rottend hout of hangend in een rottingsholte.

Ik had al eerder verteld dat het voorste paar poten van de bijen gebruikt wordt om de antennes te poetsen. De komende 2 foto's laten zulk poetsgedrag zien:




Ik ben wel trots dat ik dit bijzondere beestje in mijn tuin heb mogen zien en fotograferen. Een insect met zo'n naam kom je niet elke dag tegen!

Ik heb hem aangemeld bij waarnemingen.

Op 16-05-2018 zag ik haar weer in mijn tuin:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten