dinsdag 15 mei 2018

Bruine sprinkhaan (Chorthippus brunneus) in mijn tuin

Ook zag ik vandaag een mooie nimf van een bruine sprinkhaan in mijn tuin:


Tenminste: dit lijkt op een bruine sprinkhaan toch?


Ik had hem aangemeld bij waarnemingen maar het is nog niet met zekerheid te zeggen dat dit een bruine sprinkhaan wordt. Ik moet het voorlopig houden op de veldsprinkhaan onbekend. Ik moet even wachten tot hij volwassen is om het met zekerheid te kunnen zeggen. Maar ja, of hij dan nog in mijn tuin zit....... we zullen zien.

Ik ga hem dan ook nog niet verder beschrijven. Maar mooi is hij wel!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruine_sprinkhaan


Er bestaat wel een leuke link voor het determineren van sprinkhanen, handig want er zijn zooooo veel verschillende soorten:

http://determineren.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/matrixkey/index.php?epi=56

Je hebt nl krekels, doornsprinkhanen, sabelsprinkhanen en veldsprinkhanen. Ik wist zelfs niet eens het verschil tussen een krekel en een sprinkhaan. Maar dat zal ik even uit de doeken doen :-)

https://www.eis-nederland.nl/DesktopModules/Bring2mind/DMX/Download.aspx?command=core_download&entryid=742&language=nl-NL&PortalId=4&TabId=563


Er bestaan ongeveer 20.000 soorten sprinkhanen en krekels! De verschillende soorten lijken op elkaar, maar er zijn wel duidelijke verschillen.

Veldsprinkhanen en sabelsprinkhanen :
Deze twee grote groepen sprinkhanen zijn makkelijk uit elkaar te houden. De veldsprinkhanen hebben korte antennes en de vrouwtjes hebben nooit een legboor.
Sabelsprinkhanen hebben juist heel lange antennes en de vrouwtjes hebben een opvallende sabelvormige legboor. Die legboor gebruiken ze om hun eieren in de grond te kunnen leggen.
Sabelsprinkhanen hebben vaak een beetje de vorm van een blad of de bast van een boom, zodat ze niet opvallen.

Krekels:
Krekeltjes kunnen wel goed zingen, maar duidelijk minder goed springen dan sprinkhanen. Ze hebben kleinere springpoten. De meeste krekels zijn in z'n geheel ook kleiner dan sprinkhanen en hun lichaam ziet er afgeplatter uit. Bovendien zijn ze nooit groen, maar meestal bruin gekleurd.

Veenmollen:
De vreemde eend in de bijt is de veenmol. Hij hoort wel bij de sprinkhanenfamilie, maar kan niet springen. Veenmollen hebben ook geen springpoten en enkel heel kleine vleugeltjes. Verder heeft hij opvallend handig gevormde graafpoten vooraan zijn lijf. Net als het zoogdier de mol, graaft de
veenmol door de bodem heen. Daar vangt hij zijn prooidieren en eet hij vanplantenwortels. De vrouwtjes graven nestkamertjes om hun eieren in te leggen.

Dit wetende maken we dus nooit meer de fout een krekel voor een sprinkhaan aan te zien of omgekeerd. Haha....
Nou, een veenmol heb ik nog nooit gezien. Maar wie weet kom ik hem nog wel eens tegen.

Vandaag 19-05-2018 zat ze er weer. Ik denk dat ze zich hier blijft ophouden en zich regelmatig laat zien. Daarom ga ik hier foto's bijplaatsen, zodat ik uiteindelijk kan zien wat het wordt:

19-05-2018:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten